De Moed om te Vertrekken

MUZIEKTHEATERVOORSTELLING INCL. CONTEXTPROGRAMMA

Kees Scholten en Margreet Markerink spelen en zingen een programma over het immer actuele thema van het vertrek. Vurig en passioneel, maar ook met humor gebracht.

Illusies, avontuur, liefde, mislukkingen en frustratie.
En de heimwee naar dat wat achtergelaten wordt.

Zij wonnen met dit programma  in 2018 het 10e Utrechts Kleinkunstfestival.

Foto: Huub van Beurden

Ruim honderd jaar geleden vertrokken miljoenen Europeanen naar de andere kant van de oceaan. Ze zochten hun heil aan de oevers van de Rio de la Plata. De confrontatie met de reeds aanwezige bevolking en cultuur leverde een nieuwe muziek en dansvorm op: de Tango.

……en het is dit lied
luid of lelijk gezongen
dat troost biedt aan hoe het is gegaan.

(uit: la Violeta )

Zanger/acteur Kees Scholten en pianiste/componiste Margreet Markerink nemen je mee naar een wereld van havenkroegen, huurkazernes en bordelen en naar de ziel van mensen die de moed hebben om te vertrekken. Zij doen dit door vertalingen te brengen van oude en nieuwe Argentijnse tangoliederen en met eigen composities van Margreet.

Als extra verrassing speelt violiste Emmy Storms mee. Emmy is een aanstormend talent, ze begon op 5-jarige leeftijd viool te spelen volgens de Suzuki methode en op 8 jarige leeftijd werd ze toegelaten tot de Jong Talent klas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze cum laude is afgestudeerd. Ze was onder meer concertmeester van het Nationaal Jeugdorkest en ze heeft, zo jong als ze is, al vele nationale en internationale prijzen gewonnen. Sinds 2012 is zij concertmeester van het Ciconia Consort o.l.v. Dick van Gasteren. Vooralsnog wordt ze als het grootste talent sinds jaren beschouwd.

Credits:
Verhaal, zang en vertalingen van de tango’s: Kees Scholten
Piano: Margreet Markerink
Viool: Emmy Storms
Liedteksten van o.a Cátullo Castillo, Enrique Cadicamo en Horacio Ferrer
Muziek  van o.a. Anibal Troilo, Edgardo Donato, Astor Piazzolla, Margreet Markerink

Stichting Karavaan maakt locatietheater dat in de basis uitnodigend en nieuwsgierigmakend is. Niets dwingends, want dat werkt averechts. Men mag op een afstand blijven, maar ook dichterbij komen en ‘meedoen’. Een levenshouding, die Doopsgezinden graag uitdragen.