Schoppenvrouw

Schoppenvrouw

Schoppenvrouw is deel 3 van een autobiografisch drieluik van Ekaterina Levental: De Weg – De Grens – Schoppenvrouw. De eerste twee delen waren al eerder te zien in de serie voorstellingen van Project Geestdrift.

In Schoppenvrouw vertelt Ekaterina het verhaal van haar oma en 4 vrouwen van dezelfde generatie: Anne Frank, Marilyn Monroe, Maria Callas, Ulrike Meinhof en Dora Gorohovskaya. 5 iconen, 5 thema’s, 5 clichés en 5 herkenbare vrouwen.

Schoppenvrouw toont de kracht van deze legendarische vrouwen, die zich vrijvochten van hun lot. En met succes. Maar het succes werd een legende die hen – opnieuw – gevangen hield. Schoppenvrouw laat het gevecht tussen mens en legende zien, en hoe deze krachtige vrouwen dàt gevecht verloren.

“Het is ook veel makkelijker om geaccepteerd te worden als legende dan als mens.” – Maria Callas

Schoppenvrouw is een spel met identiteiten, een ode aan hoop en vrijheid. De vrijheid om aan ons eigen plakboek te ontsnappen, om te mogen veranderen. En een verhaal over angst, die steeds weer die vrijheid blokkeert.

Ekaterina Levental vertelt het verhaal van deze vrouwen in een raamvertelling gebaseerd op haar eigen jeugd. En op het leven van haar oma Dora Gorohovskaya, met wie ze haar slaapkamer deelde.
Deze oorlogsheldin werd op handen gedragen, in tijden van nood wist zij hoe ze moest helpen. Maar thuis was ze een tiran met wie het dagelijks leven een hel kon zijn.
Die huiselijke intimiteit herkennen we, de dominantie en de onmacht, en het krampachtige gedrag achter gesloten deuren. Gedrag dat schril afsteekt tegen het beeld dat de buitenwereld koestert.
In die intimiteit zal Ekaterina deze 5 vrouwen oproepen, vertegenwoordigen, hun kracht verklanken en hun onmacht invoelbaar maken. Ze speelt en zingt in deze aangrijpende performance, begeleid door prachtige muziek.