In De Schemering
In De Schemering
“Muziektheater als redding in verwarrende tijden,” kopte de 4****-recensie van Kester Freriks (Theaterkrant) naar aanleiding van hun optreden in Het Stadsparadijs, de voormalige Baptistenkerk in Haarlem. Tussen twee lockdowns in begonnen Esther Apituley (altviool), Hans Dagelet (acteur/trompet) en Renée Bekkers (accordeon) november 2020 vol goede moed aan de tournee van In De Schemering. Ruim een jaar later starten zij opnieuw met deze tournee, die geannuleerd, verplaatst, weer geannuleerd, weer verplaatst etc. etc., werd. Iedereen weet waarom, maar we gaan het er niet over hebben, want ze zijn dolblij dat ze weer mogen spelen.
In De Schemering is een geestige, absurdistische voorstelling die gepresenteerd wordt op bijzondere locaties. Een concertperformance waarin theater, muziek en literatuur schaamteloos door elkaar vloeien. Met deze voorstelling reflecteren de musici/acteurs op deze bizarre ’tijd’, op deze historische gebeurtenis van formaat. En dat doen ze met de nodige dosis humor. Want lachen om de vreemde wending die ons toch al vreemde leven ineens kreeg, is de beste manier om de energie te vinden om door te gaan. Covid-19 betekent wellicht het einde van een tijdperk, maar geeft ruimte aan een nieuwe levenscyclus.

De schemering wordt vaak in verband gebracht met het halfduister van de achteruitgang en met het schaduwrijke grensgebied van De dood. In noordelijk Europa symboliseren mythes van de godenschemering – het Duitse Gotterdammerung` en het Scandinavische Ragnarok – het melancholieke wegebben van de zonnewarmte in een krachtig beeld van het einde van de wereld en het voorspel tot een nieuwe levenscyclus.
In de kranten stonden berichten over de schonere lucht en dieren die de vrijgekomen plekken weer innamen omdat de mensen binnen bleven. Dat fascineert de makers. Iets van deze wetenschap en het bewustzijn van de keten en ons aandeel als mens, ons ‘zijn’, komen samen in deze montagevoorstelling.
In In De Schemering zien we drie mensen, twee mannen en een vrouw die worstelen met emoties en ideeën die te groot zijn om te dragen, waarbij de muziek de spiegel is van een getormenteerd gevoelsleven. Thematisch keren deze drie personages, gevoed door de gevolgen van corona, met In De Schemering terug naar de basis: naar de vraag waarom ze theater maken, en wat ze eigenlijk zoeken, zowel bij elkaar als in het theater.
Esther Apituley: altviool
Hans Dagelet: acteur/trompet
Oleg Fateev: accordeon
Tekst: Daniil Charms, Samuel Beckett, Don Duyns
Compositie: Hindemith, Janssen, Weil, Stravinsky, Monk, Rachmaninoff
Foto: B.J. Verkoren